Supplementen in je voedingspatroon

Een belangrijk onderdeel van gezond eten en een goed voedingspatroon is een juiste verhouding van de macronutriënten. Vooral als je sport, is het belangrijk om op de juiste verhoudingen te letten. Op die manier zorg je er namelijk voor dat je lichaam optimaal presteert en gezond is. In deze blog lees je wanneer supplementen in je voedingspatroon passen en voorbeelden van geschikte supplementen.

Wat zijn macronutriënten?

Macro betekent groot en nutriënt betekent voedingsstof. Oftewel: Macronutriënten zijn de grote voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om op een juiste manier te kunnen functioneren. Hierbij focussen we ons op de belangrijke macronutriënten die noodzakelijk zijn en ons lichaam energie van energie voorzien. De hierboven beschreven macronutriënten zijn op te delen in drie groepen:
  • Eiwitten
  • Koolhydraten
  • Vetten
Wanneer je weet hoeveel calorieën je verbruikt, is een juiste verhouding van de macronutriënten van belang voor voldoende energie en een gezond lichaam. Dit ligt ook aan je doel. Wanneer je wilt aankomen in spiermassa, is het belangrijk voldoende eiwitten te consumeren. Wil je echter aankomen, dan is het verstandig meer koolhydraten en vetten dan normaal te eten.

Wanneer supplementen gebruiken?

De keuzes die je bij het bovenstaande maakt zijn allemaal onderdeel van je voedingspatroon. Supplementen kunnen helpen met het realiseren van je doel. Bepaalde supplementen leveren namelijk voedingsstoffen die zeer belangrijk voor je zijn en hebben daarnaast andere voordelen. Hieronder wordt per voedingsstof een voorbeeld gegeven.

Eiwitten

Een zeer geschikte supplement voor eiwitten is de eiwitshake (whey). De reden hiervoor is omdat een eiwitshake vaak al 23 gram aan eiwitten levert (afhankelijk van merk en soort, hoe meer hoe beter voor je doel). Dat betekent dat eiwitshakes een grote bron van eiwitten zijn, waarbij belangrijke voordelen zijn dat ze makkelijk te gebruiken zijn en de eiwitten snel in het lichaam worden opgenomen. Bovendien vinden velen ze ook nog eens lekker!

Koolhydraten

In sommige gevallen is het belangrijk om voldoende koolhydraten te consumeren, bijvoorbeeld als je wilt aankomen of als je regelmatig sport (vooral duursport, aangezien koolhydraten snel worden omgezet in energie). Hiervoor biedt voeding in veel gevallen uitkomst, zoals brood, pasta, rijst en aardappelen. Als supplement worden energierepen vaak gebruikt als grote bron van koolhydraten, aangezien ze op een snelle en eenvoudige manier koolhydraten aan het lichaam leveren.

Vetten

Tot slot een zeer belangrijk supplement voor vetten: Omega 3 visolie. Dit supplement levert de essentiële Omega 3 vetzuren die ons lichaam zelf niet kan aanmaken en waarvan we in Nederland te weinig binnenkrijgen. Omega 3 vetten zijn onder andere belangrijk voor ons hart en hersenen. Daarnaast verlaagt het de bloeddruk bij de mensen met een hoge bloeddruk (een hoge bloeddruk verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Al met al is het dus van groot belang om voldoende Omega 3 binnen te krijgen, aangezien ons lichaam het dus niet zelf aanmaakt. Visolie supplementen zijn zeer geschikt als bron van Omega 3 vetzuren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.